onsdag 2 juli 2014

Enkel tryck på skärmen. (Koordinater skickas till Eclipse)


  • bool onTouchBegan(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event * event);
    void onTouchMoved(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event * event);
    void onTouchEnded(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event * event);
    • läggs i .h filen
  • Det här koden under skapar en "lyssnare". Han lyssnar efter tryckningar eller rörelser. I cpp filen skrivs alltså:
    auto listener = EventListenerTouchOneByOne::create();
    listener->setSwallowTouches(true);
    listener->onTouchBegan=CC_CALLBACK_2(HelloWorld::onTouchBegan,this);
    listener->onTouchMoved=CC_CALLBACK_2(HelloWorld::onTouchMoved,this);
    listener->onTouchEnded=CC_CALLBACK_2(HelloWorld::onTouchEnded,this);
    _eventDispatcher->addEventListenerWithSceneGraphPriority(listener,this);
  • Skapa en funktion med koden:
    bool HelloWorld::onTouchBegan(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event *event)
    {
    // Raden under sänder tillbaka koordinaterna till Eclipse
    CCLOG("onTouchBegan x = %f, y = %f",touch->getLocation().x,touch->getLocation().y);
    return true;
    }

    void HelloWorld::onTouchMoved(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event *event)
    {
    CCLOG("onTouchMoved x = %f, y = %f",touch->getLocation().x,touch->getLocation().y);
    }

    void HelloWorld::onTouchEnded(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event *event)
    {
    CCLOG("onTouchEnded x = %f, y = %f",touch->getLocation().x,touch->getLocation().y);
    }
  • Starta appen och tryck någon stanns på skärmen så dyker koordinaterna upp i "LogCat" fönstret.
    • om inte lägg till:
      • #define COCOS2D_DEBUG 1
    • i .h filen längst upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar