tisdag 1 juli 2014

Basic Cocos2dx-3


  • mySprite = Sprite::create("CloseNormal.png");
    • Skapar en sprite/bild
  • Size visibleSize = Director::getInstance()->getVisibleSize();
    Point origin = Director::getInstance()->getVisibleOrigin();
    mySprite->setPosition(Point((visibleSize.width / 2) + origin.x, (visibleSize.height / 2) + origin.y));
    • Flyttar bilden till mitten av skärmen
  • this->addChild(mySprite);
    • Lägger till bilden till scenen
  • auto action = MoveBy::create(3,Point((visibleSize.width/2),10));
    • Skapar en action som sedan kan användas för att flytta bilden från den nuvarande positionen till x antal pixlar åt något håll på 3 sekunder.
  • auto action = MoveTo::create(3,Point(100,300));
    • Action som flyttar bilden från nuvarande position till en exakt koordinat.
  • auto action = JumpBy::create(3,Point(100,0),50,3);
    • Action som hoppar bilden från aktuell position med x pixlar åt något håll. 50 är höjden och 3 är antal hopp.
  • auto action = JumpTo::create(3,Point(origin.x,origin.y),50,6);
    • Action som hoppar bilden från aktuell position till en ny position. I detta fall origin på skärmen.
  • Origin är längst ner till vänster på skärmen. Inte som en pc där den är längst upp till vänster.
  • ccBezierConfig bezier;
    bezier.controlPoint_1=Point(0,visibleSize.height/2);
    bezier.controlPoint_2=Point(300,-visibleSize.height/2);
    bezier.endPosition=Point(200,100); // flyttar sig x och y från nuvarande position
    auto action=BezierBy::create(3,bezier);
    • Action som flyttar bilden från en position med x pixlar åt något annat håll. Dock med en kurva som gör att den slingrar sig fram istället för går rakt bara.
  • ccBezierConfig bezier;
    bezier.controlPoint_1=Point(0,visibleSize.height/2);
    bezier.controlPoint_2=Point(300,-visibleSize.height/2);
    bezier.endPosition=Point(0,100); //flyttar sig sig till position x,y
    auto action=BezierTo::create(3,bezier);
    • Action som flyttar bilden från en position med x pixlar åt något annat håll. Dock med en kurva som gör att den slingrar sig fram istället för går rakt bara.
  • auto action=Place::create(Point(100,200));
    • Action som placerar bilden direkt på en position. Ingen animering.
  • auto action=ScaleBy::create(3,3,0.3);
    • Action som ändrar skalan på bilden under en viss tid. Under tre sekunder ökar x med 3ggr (300% större) och y minskar till 0.3 (60% försvinner alltså.)
  • ScaleTo
  • RotateBy
  • RotateTo
  • TintBy
    • Ändrar färgen på bilden. ex -255 tar bort all färg under en viss tid som du anger.
  • TintTo
  • FadeTo
    • Ändrar alpha värdet på bilden.
  • mySprite->setOpacity(0);
    • Ändrar bildens alpha direkt.
  • FadeIn
    • Från nuvarande alpha till full alpha (255).
  • FadeOut
    • Från nuvarnade alpha till 0 alpha.
  • Repeat
    • Repetera en Action x ggr.
  • RepeatForever
    • Repetera för alltid. Bra när man gör bakgrunds animationer som ska hålla på för evigt.
  • Secuence
    • En sekvens 'r en Action av flera Actions efter varandra.
      Avsluta alltid med en NULL så att sekvensen vet vart den sista action är.
  • SkewBy
    • Vrider bildens UV så man kan se baksidan på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar