måndag 30 juni 2014

Basic


  • Vectors är som arrays men kan ändas dynamiskt i storlek.
  • Vec2 är en punkt (x,y). Påminner om apipoint. Men det verkar som dem rekomenderar att använda ccp istället för vec2. Så skriv ccp när du vill skicka en vec2 till en function. Hmm det verkar som om Point() är bättre så skriv det.
  • Jag provade och öppna MyCppGame i visual basic 2012 och där ser jag att man använder samma filer som när jag håller på i Eclipse. Så skriv en gång kör överallt gäller.
  • Se vilket värde en variabel har när du för musen över den i eclipse:
  • I Eclipse finns det 2 knappar till höger som heter "Resource" och "Debug".
    • Debug ska kunna användas för att se variabler och stoppa programmet när du testar programmet.
      • Fungerar inte. Men när jag kör vs2012 så fungerar det. Får nog köra den när jag ska kolla efter fel.
  • player->getContentSize().width ger sprite player png bild width. När man sätter positionen på den tar man hälften av den för att sätta den just vid kanten till vänster.
    • Så -> är som jag är van vid i vb5 som class.function. Så istället för punkt så en ->
  • Läser på lite om classer: http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/classes/
  • Lärde mig att "using namespace" används som with ... end with i vb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar