- bool onTouchBegan(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event * event);
void onTouchMoved(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event * event);
void onTouchEnded(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event * event); - läggs i .h filen
- Det här koden under skapar en "lyssnare". Han lyssnar efter tryckningar eller rörelser. I cpp filen skrivs alltså:
auto listener = EventListenerTouchOneByOne::create();
listener->setSwallowTouches(true);
listener->onTouchBegan=CC_CALLBACK_2(HelloWorld::onTouchBegan,this);
listener->onTouchMoved=CC_CALLBACK_2(HelloWorld::onTouchMoved,this);
listener->onTouchEnded=CC_CALLBACK_2(HelloWorld::onTouchEnded,this);
_eventDispatcher->addEventListenerWithSceneGraphPriority(listener,this); - Skapa en funktion med koden:
bool HelloWorld::onTouchBegan(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event *event)
{
// Raden under sänder tillbaka koordinaterna till Eclipse
CCLOG("onTouchBegan x = %f, y = %f",touch->getLocation().x,touch->getLocation().y);
return true;
}
void HelloWorld::onTouchMoved(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event *event)
{
CCLOG("onTouchMoved x = %f, y = %f",touch->getLocation().x,touch->getLocation().y);
}
void HelloWorld::onTouchEnded(cocos2d::Touch *touch,cocos2d::Event *event)
{
CCLOG("onTouchEnded x = %f, y = %f",touch->getLocation().x,touch->getLocation().y);
} - Starta appen och tryck någon stanns på skärmen så dyker koordinaterna upp i "LogCat" fönstret.
- om inte lägg till:
- #define COCOS2D_DEBUG 1
- i .h filen längst upp.
onsdag 2 juli 2014
Enkel tryck på skärmen. (Koordinater skickas till Eclipse)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar