- När jag försökte med följande kod så fungerade det inte (temp_list är en ds_list data struktur):
str=file_text_read_string(file);
ds_list_read(temp_list,str);
for (i=0; i<ds_list_size(temp_list); i+=6)
{
with instance_create(real(temp_list[| i]),real(temp_list[| i+1]),obj_Ball)
{
speed=real(temp_list[| i+2]);
direction=real(temp_list[| i+3]);
image_xscale=real(temp_list[| i+4]);
image_yscale=real(temp_list[| i+4]);
image_blend=real(temp_list[| i+5]);
}
} - När jag försökte med följande kod så fungerade det bra:
str=file_text_read_string(file);
ds_list_read(temp_list,str);
for (i=0; i<ds_list_size(temp_list); i+=6)
{
val[0]=real(temp_list[| i+2]);
val[1]=real(temp_list[| i+3]);
val[2]=real(temp_list[| i+4]);
val[3]=real(temp_list[| i+5]);
with instance_create(real(temp_list[| i]),real(temp_list[| i+1]),obj_Ball)
{
speed=val[0];
direction=val[1];
image_xscale=val[2];
image_yscale=val[2];
image_blend=val[3];
}
} - Slutsats:
Det verkar som om Game Maker inte klarar av att "skicka med" data strukturer (ds_list ex) till dem andra objekten när man använder "with". Men den går bra med vanliga variabler och arrays. - Finns en work around: i with {} så använd other.temp_list[| i+2]. other blir den aktuella instansen man är i när man använder with.
onsdag 16 juli 2014
En bugg i Game Maker när man använder WITH obj {}
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar