- mySprite = Sprite::create("CloseNormal.png");
- Skapar en sprite/bild
- Size visibleSize = Director::getInstance()->getVisibleSize();
Point origin = Director::getInstance()->getVisibleOrigin();
mySprite->setPosition(Point((visibleSize.width / 2) + origin.x, (visibleSize.height / 2) + origin.y)); - Flyttar bilden till mitten av skärmen
- this->addChild(mySprite);
- Lägger till bilden till scenen
- auto action = MoveBy::create(3,Point((visibleSize.width/2),10));
- Skapar en action som sedan kan användas för att flytta bilden från den nuvarande positionen till x antal pixlar åt något håll på 3 sekunder.
- auto action = MoveTo::create(3,Point(100,300));
- Action som flyttar bilden från nuvarande position till en exakt koordinat.
- auto action = JumpBy::create(3,Point(100,0),50,3);
- Action som hoppar bilden från aktuell position med x pixlar åt något håll. 50 är höjden och 3 är antal hopp.
- auto action = JumpTo::create(3,Point(origin.x,origin.y),50,6);
- Action som hoppar bilden från aktuell position till en ny position. I detta fall origin på skärmen.
- Origin är längst ner till vänster på skärmen. Inte som en pc där den är längst upp till vänster.
- ccBezierConfig bezier;
bezier.controlPoint_1=Point(0,visibleSize.height/2);
bezier.controlPoint_2=Point(300,-visibleSize.height/2);
bezier.endPosition=Point(200,100); // flyttar sig x och y från nuvarande position
auto action=BezierBy::create(3,bezier); - Action som flyttar bilden från en position med x pixlar åt något annat håll. Dock med en kurva som gör att den slingrar sig fram istället för går rakt bara.
- ccBezierConfig bezier;
bezier.controlPoint_1=Point(0,visibleSize.height/2);
bezier.controlPoint_2=Point(300,-visibleSize.height/2);
bezier.endPosition=Point(0,100); //flyttar sig sig till position x,y
auto action=BezierTo::create(3,bezier); - Action som flyttar bilden från en position med x pixlar åt något annat håll. Dock med en kurva som gör att den slingrar sig fram istället för går rakt bara.
- auto action=Place::create(Point(100,200));
- Action som placerar bilden direkt på en position. Ingen animering.
- auto action=ScaleBy::create(3,3,0.3);
- Action som ändrar skalan på bilden under en viss tid. Under tre sekunder ökar x med 3ggr (300% större) och y minskar till 0.3 (60% försvinner alltså.)
- ScaleTo
- RotateBy
- RotateTo
- TintBy
- Ändrar färgen på bilden. ex -255 tar bort all färg under en viss tid som du anger.
- TintTo
- FadeTo
- Ändrar alpha värdet på bilden.
- mySprite->setOpacity(0);
- Ändrar bildens alpha direkt.
- FadeIn
- Från nuvarande alpha till full alpha (255).
- FadeOut
- Från nuvarnade alpha till 0 alpha.
- Repeat
- Repetera en Action x ggr.
- RepeatForever
- Repetera för alltid. Bra när man gör bakgrunds animationer som ska hålla på för evigt.
- Secuence
- En sekvens 'r en Action av flera Actions efter varandra.
Avsluta alltid med en NULL så att sekvensen vet vart den sista action är. - SkewBy
- Vrider bildens UV så man kan se baksidan på den.
tisdag 1 juli 2014
Basic Cocos2dx-3
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar