- Öppna Game Maker Studio och tryck på fliken "Demos"
- Leta dig fram till "Ad Providers" och tryck på "Google_mobile_ad"
- I projektet så gå till "Extension" i vänstra fältet och högerklicka med musen och välj exportera.
- Spara den på ett bra ställe.
- Öppna ditt eget projekt och högerklicka på "Extension" och importera filen från det bra stället.
- I ett objekt med en "Game Start" event klistra in följande
/// Init Ads
GoogleMobileAds_Init("ca-app-pub-2978192583326741/6837289118"); - Byt ut till din add id
- Om du inte har någon följ den här guiden:
https://apps.admob.com/admob/signup?subid=ww-ww-et-admob2&_adc=ww-ww-et-admob2&hl=en - I samma objekt i en "Create" event:
GoogleMobileAds_AddBanner("ca-app-pub-2978192583326741/6837289118", GoogleMobileAds_Banner);
// Position it at bottom right of screen
var bw,bh,px,py;
var bw = GoogleMobileAds_BannerGetWidth();
var bh = GoogleMobileAds_BannerGetHeight();
var px = display_get_width()-bw;
var py = display_get_height()-bh;
GoogleMobileAds_MoveBanner(px, py); - Observera att GoogleMobileAds_AddBanner och GoogleMobileAds_Init använder samma ID nummer. Om du villanvända fler banners så gör följande:
GoogleMobileAds_Init("ca-app-pub-2978192583326741/6837289118","ca-app-pub-2978192583326741/6837289119",...); - Lägg till alla du vill ha med ett komma mellan.
tisdag 22 juli 2014
Lägg till reklam i din app med Game Maker Studio
"the application is incorrectly configured" säger Andoid.
- Om du får följande meddelande när du kör ditt färdiga spel på Andoid och vill koppla dig till Google Play:
- "the application is incorrectly configured. check that the package name and signing certificate match the client id created in developer console. also, if the application is not yet published, check that the account you are trying to sing in with is listed as a tester account. see logs for more information."
- Så måste du ange din plattas gmail adress till testare i google developer console:
Buggar i Game Maker
- Jag har stött på några buggar när jag försöker starta mitt första android spel:
- Om du ska använda Game Maker och testköra spelet så måste du göra följande. Annars kraschar den på plattan direkt:
- Avaktivera "Google Services" i "Global game settings" -> "Android" -> "Social".
- För att undvika att Game Maker hänger sig närdu testkör till Android så gör följande:
- På plattan: avinstallera "yoyorunner". Varje dag.
- På PC: starta om Game Maker Studio. Efter varje testkörning.
- Om det hänger sig i alla fall så:
- På PC: Innan du testkör på plattan testkör alltid en gång på windows. Sen provar du att testköra på plattan. Gör detta varje gång du testkör.
- Om din app hänger sig så fort du testkör den på plattan så skapa ett nytt Game Maker projekt och importera alla bilder, objekt ... Och prova köra den. (OBS importera parent objekten först!!! och rummen sist.)
fredag 18 juli 2014
onsdag 16 juli 2014
Game Maker Studio kör Android första gången.
- Man måste ladda ner och installera:
- Java JDK
- Android SDK
- När du kommer till Android SDK Manager, avsluta den,
Öppna den igen men se till att du öppnar den som administratör.
Lägg till: - Google Play Service
- API 7
- API 8
- API 13
- API 15
- Innan du ska installerar så måste du trycka på varje huvud kategori i den vänstra listan och godkänna alla licenser. Sen kan du trycka på installera. (annars är installera gråmarkerad!)
- Android NDK
- I Game Maker:
- Select File>Preferences>Web Server
- Web Server Port: This is set to 51268 to 51280 by default. There is no need to change this unless these ports are already in use
- IP Allowed List: Enter your local IP Address here as seen in this example: 192.168.1.1/24
- På din android:
- Alternativ 1:
- http://www.youtube.com/watch?v=vUSRmtexmUo
- Drivrutinen finns också i googles SDK:
C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\extras\google\usb_driver - Alternativ 2:
- Innan du ansluter din android måste du ha drivrutiner. Ja windows säger att han har dem men han bara säger så för att han tror han är något.
Ladda ner något som heter "naked adb driver": http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1766220 - Jag zipade upp den.
- Starta din android och gå in på Inställningar > Om surfplattan > och tryck på "Version" texten sju gånger. Plattan gratulerar dig att du nu är en utvecklare.
- Gå tillbaka ett steg och tryck "Utvecklaralternativ" och se till att rutan för "USB-felsökning" är ikryssad.
- Anslut android till din dator med usb kabeln. Windows installerar android, klar att användas säger den men tro det inte.
- Gå in på kontrollpanelen > Enhetshanteraren och titta under oidentifierade saker. Du ser din android där. Högerklicka på den och välj uppdatera drivrutin. Säg att du vill välja själv och leta dig fram till den upp zipade drivrutinen och tryck ok. Grattis din android fungerar nu. (Om din android inte finns med under oidentifierade utan under "Android Device" behöver du inte uppdatera drivrutinen, du hade den redan av någon anledning.)
- Om du får problem kolla länken: http://help.yoyogames.com/entries/23363366-Preparing-GameMaker-Studio-for-Android
En bugg i Game Maker när man använder WITH obj {}
- När jag försökte med följande kod så fungerade det inte (temp_list är en ds_list data struktur):
str=file_text_read_string(file);
ds_list_read(temp_list,str);
for (i=0; i<ds_list_size(temp_list); i+=6)
{
with instance_create(real(temp_list[| i]),real(temp_list[| i+1]),obj_Ball)
{
speed=real(temp_list[| i+2]);
direction=real(temp_list[| i+3]);
image_xscale=real(temp_list[| i+4]);
image_yscale=real(temp_list[| i+4]);
image_blend=real(temp_list[| i+5]);
}
} - När jag försökte med följande kod så fungerade det bra:
str=file_text_read_string(file);
ds_list_read(temp_list,str);
for (i=0; i<ds_list_size(temp_list); i+=6)
{
val[0]=real(temp_list[| i+2]);
val[1]=real(temp_list[| i+3]);
val[2]=real(temp_list[| i+4]);
val[3]=real(temp_list[| i+5]);
with instance_create(real(temp_list[| i]),real(temp_list[| i+1]),obj_Ball)
{
speed=val[0];
direction=val[1];
image_xscale=val[2];
image_yscale=val[2];
image_blend=val[3];
}
} - Slutsats:
Det verkar som om Game Maker inte klarar av att "skicka med" data strukturer (ds_list ex) till dem andra objekten när man använder "with". Men den går bra med vanliga variabler och arrays. - Finns en work around: i with {} så använd other.temp_list[| i+2]. other blir den aktuella instansen man är i när man använder with.
tisdag 8 juli 2014
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)